Bekijk onze nieuwtjes

  • Alles
  • Accountancy
  • Advies
  • Administratie
  • Lonen
  • Detachering

Nieuws

Tips en actualiteiten voor de ondernemer

Als ondernemer komt er een hoop op je af. Je wilt ondernemen en je doelen verwezenlijken. Dan is het logisch dat je niet altijd de tijd hebt om je in te lezen in de nieuwste ontwikkelingen op fiscaal, juridisch en financieel gebied. Daarom brengen wij elk kwartaal een zogenaamde Fisckwartaaltje uit. Het artikel is onderverdeeld in doelgroepen en bevat fiscale, juridische en financiële actualiteiten en tips!

Blog

De (toegevoegde) waarde van een begroting

Intro
Toch wel raar dat veel ondernemers alleen bij de start van hun onderneming een begroting opstellen. Dit doen ze om te beoordelen of het bedrijf dat ze willen opstarten levensvatbaar is. Net alsof dat moment allesbepalend is. Ondernemen is een continue proces en onderhevig aan ontzettend veel veranderingen. Om meer grip op de situatie te krijgen is het werken met een begroting ontzettend zinvol en biedt de ondernemer meerdere voordelen.

Blog

Ondernemers met een visie doen het beter

Type in Google “gebrek aan visie” en je krijgt vele voorbeelden die zich in de praktijk voordeden en hebben geleid tot problemen of nog erger, faillissement! Wanneer een gebrek aan visie ter sprake komt, is het vaak al te laat. Zonde! En absoluut niet nodig! Hoe zit dat bij jou?

Blog

De waan van de dag regeert

Bezig zijn met ondernemen, het bedrijf zien als een instrument om dromen na te kunnen jagen. Vaak het startpunt voor menig ondernemer! Maar vaak blijft het hier bij. De waan van de dag neemt het over. Gevolg: de ondernemer werkt in zijn bedrijf in plaats van aan zijn bedrijf. De gevolgen zijn desastreus, maar niet onontkoombaar!

Blog

Geen plan? Geen toekomst!

Ze zeggen wel eens: wie schrijft, die blijft. Voor een ondernemer is dat niet anders. Het schrijven van een plan biedt vele voordelen. Maar gek genoeg stuit het ook op veel weerstand. En dat is jammer, want met de juiste methodiek is het zo gefixt.

Blog

Een juiste administratie is niet meer voldoende

Het op orde krijgen van de cijfers en realtime inzicht in de resultaten biedt voor de gemiddelde ondernemer nog geen garantie voor succes. Waarom niet? Omdat cijfers saai en moeilijk zijn! En dat is zonde, want een juiste administratie maakt het voor de ondernemer makkelijker om zijn doelen te behalen. Hoe dan? Door het makkelijker en leuker te maken! Laat cijfers tot leven komen en stem ze af op wat jij als ondernemer echt wilt!

Blog

Ik wil meer vrije tijd

Je bent ondernemer geworden, omdat je ‘vrij’ wilt zijn (of eigenwijs bent), maar ben je als ondernemer wel zo vrij? Graag laten wij jou zien hoe je hier bewust(er) keuzes in kan maken. Daar gaat deze blog over.

Blog

Houd je cashpositie inzichtelijk

Toenemende omzet en een stijgende lijn in de resultaten! En dan toch failliet gaan……Het overkomt jaarlijks vele bedrijven. Op papier zag het er allemaal positief uit, maar in werkelijkheid balanceerde men op de afgrond. Wat ging er mis?

Blog

Het voordeel van de Personal Holding

In gesprek met ondernemers die fiscaal optimaal willen opereren of hun risicoprofiel zo laag mogelijk willen houden is de Personal Holding (PH) een geliefd onderwerp. Over het algemeen wordt gesteld dat 1 BV, geen BV is. Je hebt er kennelijk twee nodig. Maar waarom is dat zo? Ik bespreek de volgende drie voordelen, vanuit het profiel van een actieve onderneming die is opgezet met één of meerdere PH’s en één of meerdere werkmaatschappijen, waar geld wordt verdiend.

Blog

Beoordeel jouw omzet op de juiste manier

De winst en verliesrekening kan overkomen als een wirwar aan cijfers. Hierdoor is men snel geneigd om direct te kijken naar de nettowinst na aftrek van de belastingen. Maar de nettowinst alleen zegt niet zoveel. Het startpunt begint logischerwijs bovenaan: de omzet.

Blog

Waarom biedt detachering uitkomst?

Binnen een onderneming zijn meerdere administratieve processen aanwezig. De bekendste zijn de financiële administratie en de salarisadministratie. Veel bedrijven kiezen ervoor om de administratie uit te gaan besteden aan een professionele partij. Met name de wat grotere bedrijven hebben echter de administratie intern geregeld. Bij deze partijen ontbreekt vaak de noodzaak om het gehele proces uit te gaan besteden; de processen verlopen goed en de administratie is van hoge kwaliteit. Toch zijn er situaties denkbaar waarbij de continuïteit van de administratie onder druk komt te staan. Detachering kan dan uitkomst bieden.

Blog

Een goede nachtrust graag (deel 2)

Veel bedrijven overleven de eerste 5 jaren niet. De redenen waarom ze failliet gaan of stoppen zijn divers. Een tweetal valkuilen komen echter angstvallig vaak voor: slecht management en geen visie! Ofwel niet weten waar je naar toe wilt en hoe je zaken gedaan kunt krijgen.

Blog

Een goede nachtrust graag

Druk, heel erg druk. Vraag een ondernemer hoe het gaat en het meest gehoorde antwoord is druk! En met wat? Voornamelijk met de dagelijkse werkzaamheden en het blussen van interne brandjes. Maar ze werken niet aan hun bedrijf. Ze zijn niet aan het ondernemen, simpelweg omdat ze er niet aan toe komen! Dit zou echter wel moeten. Waarom? Omdat het de reden is waarom ze voor zichzelf zijn begonnen.

Blog

Wees verstandig en besteed de salarisadministratie uit

Deze blog gaat in op de meest gemaakte fouten in het voeren van de salarisadministratie. Vaak wordt hier door de ondernemer te gemakkelijk over gedacht en is men niet bewust van de impact die deze fouten met zich mee kunnen brengen. Zo kunnen de boetes erg hoog oplopen en brengt het frustratie met zich mee. Niet alleen bij jou, maar ook bij je personeel!

Nieuws

Actiepunten eind 2019

Dit artikel gaat in op enkele belangrijke thema’s uit de Belastingplannen 2020 en andere wet- en regelgeving. Middels de digitale brochure, Actiepunten eind 2019, zijn de praktische punten voor jou op een rij gezet. Waar moet je voor het einde van dit jaar nog rekening mee houden? Wat gaat er volgend jaar allemaal veranderen? En waar moet je in 2020 allemaal op letten?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Laat je bedrijf groeien door onze wekelijkse tips.

Weten wat Rikst kan betekenen voor jouw bedrijf?

Bel ons 088 - 520 60 00
Silvy Lourens – Boonstra AA, Accountant

Haal Rikst aan boord!