Blog

Administratieve uitdagingen webshop

De afgelopen tijd is op het gebied van online verkoop het ene na het andere record verbroken. In een kort tijdsbestek zijn er ontzettend veel webshops bijgekomen. Ondanks corona zien veel ondernemers kansen. Maar er komen bij een webshop meerdere administratieve uitdagingen bij kijken. We vermelden op dit moment de belangrijkste die op dit moment spelen.

Brexit

De Britten zijn koploper als het gaat om het aankopen via een webshop. De kans is dan ook aanwezig dat jij in aanraking komt met Britse afnemers. En daarmee dus ook met de Brexit problematiek. Nu het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer uitmaakt van de EU, krijg jouw webshop te maken met een aantal administratieve uitdagingen:

  • Belastingaangifte: De regeling voor afstandsverkopen bij e-commerce (bijvoorbeeld een webshop) geldt na de Brexit niet meer. De leveringen aan Britse particulieren vallen nu onder de export naar een land buiten de EU. Concreet houdt dit in dat je belasting moet gaan afdragen aan de Britse Belastingdienst. Je zult dus een Brits btw-nummer moeten aanvragen. En dus rekening gaan houden met het Britse btw-tarief van 20%;
  • Zorg dat je een EORI-nummer hebt: Richting het Verenigd Koninkrijk is er sinds de Brexit geen sprake meer van een 'open' grens. Je krijgt te maken met douane formaliteiten, zoals het EORI-nummer. Je hebt dit nummer nodig als je douaneaangifte wilt doen, of een vergunning benodigd hebt;
  • Praktische problemen: We hebben allemaal de beelden wel voorbij zien komen. Lange files vrachtwagens bij de Engelse grenzen. Om praktische problemen, zoals lange verzendtijden, te voorkomen moet je ervoor zorgen dat je alles goed geregeld hebt. Beschik bijvoorbeeld over de juiste douaneformulieren.

Btw-aangiftes

Een volgende administratieve uitdaging voor de webshop is het overschrijden van de landgrenzen. Webwinkels zijn namelijk vaak internationaal georiënteerd. Hoewel dit de omzet ten goede komt, leidt dit regelmatig tot een uitdaging wat betreft de btw-aangiftes. Het inrichten van de btw in de webshop is ontzettend belangrijk. Houdt hierbij niet alleen rekening met het internationale verkeer, maar ook met verzendingen, cadeaubonnen en eventuele kortingen die je weggeeft.

Met ingang van 1 juli 2021 gelden er binnen de EU nieuwe btw-regels voor de e-commerce. Men wil hiermee niet alleen de online verkoop van goederen moderniseren en vereenvoudigen. Het doel is om te komen tot één grote digitale markt waarin tegelijkertijd ook de btw-fraude wordt tegen gegaan. Meer informatie hierover vind je in ons artikel: Webshop? Bereid je voor op de nieuwe btw regels.

Juiste koppeling tussen webshop en boekhouding

Om als ondernemer de juiste financiële beslissingen te kunnen nemen, is een geautomatiseerde administratie onmisbaar, ook voor jouw webshop. De koppeling tussen jouw webshopsoftware en jouw boekhoudprogramma is hierin van essentieel belang. Let bij het inrichten van jouw administratie vooral op de volgende punten:

  • Juiste verwerking van online betalingen en inkoopfacturen;
  • Houd ook rekening met de hoeveelheid transacties;
  • Betalingen afletteren;
  • Inrichten van de btw;
  • ICP-aangifte;
  • Een juiste voorraadbeheer;
  • Houd, naast de webshop, rekening met andere verkoopkanalen;
  • Debiteurenbeheer;
  • Retourzendingen.

Sturen op cijfers

Als eigenaar van een webshop is het goed om doelen vast te stellen. Doelen die meetbaar zijn en zodoende de mate van jouw succes kunnen definiëren. Key Performance Indicators (KPI's) kunnen je hierbij helpen. Deze kun je verwerken in dashboards. Deze dashboards helpen je met het nemen van de dagelijkse beslissingen.

Er zijn ontzettend veel relevante KPI's te verzinnen voor jouw webshop. Belangrijk hierin is om keuzes te maken. En welke programma's bieden jou hierin de juiste ondersteuning. Google Analytics is bijvoorbeeld erg geschikt voor de Marketing KPI's.

Maar hoe zit het dan met de financiële KPI's? Welke cijfers zijn sowieso goed om in je dashboard te verwerken? Denk hier bijvoorbeeld aan:

  • Kosten per acquisitie (marketing spend)
  • Aantal orders;
  • Gemiddelde orderbedrag;
  • Omzet verdeeld over productiegroepen;
  • Omloopsnelheid;
  • Voorraadwaarde;
  • Aantal dagen voorraad.

Conclusie

Het runnen van een succesvolle webshop is op zich al een uitdaging. Maar bij een webshop komen daar nog eens administratieve uitdagingen over heen. Als ondernemer zal je ook hier rekening mee moeten houden. Het blijft echter allemaal maatwerk. Heb je vragen? Of wil je ergens advies over inwinnen? Neem dan gerust en geheel vrijblijvend contact met ons op.

Meer weten? Vraag het Wouter!

Allround adviseur
  • Groeiadviseur
  • Sparringspartner
  • Belastingadvies
Afspraak maken met Wouter

Deel dit bericht op social media:

< Naar het nieuwsoverzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Laat je bedrijf groeien door onze wekelijkse tips.

Haal Rikst aan boord!