blog

De waan van de dag regeert

Bezig zijn met ondernemen, het bedrijf zien als een instrument om dromen na te kunnen jagen. Vaak het startpunt voor menig ondernemer! Maar vaak blijft het hier bij. De waan van de dag neemt het over. Gevolg: de ondernemer werkt in zijn bedrijf in plaats van aan zijn bedrijf. De gevolgen zijn desastreus, maar niet onontkoombaar!

Inleiding

Druk! Een veel gehoord antwoord wanneer je ondernemers vraagt hoe het gaat. Maar veel ondernemers zijn druk met de verkeerde dingen. De dagelijkse werkzaamheden en het blussen van interne brandjes neemt veel tijd in beslag. Daarnaast bepaalt vaak de mailbox het ritme van de dag. Ze werken als het ware in hun eigen bedrijf (en niet aan hun bedrijf).

De knop moet om anders…..

Vergis je niet. De waan van de dag is een echte sluipmoordenaar in ondernemersland. Veel bedrijven gaan failliet omdat:

 De missie en visie uit het oog verloren wordt;
 De ondernemer geen focus meer heeft;
 De groei van het bedrijf stagneert;
 De ondernemer zijn grip op de situatie verliest;
 Het ondernemen steeds meer als een last wordt gezien.

Eén voor één vervelende situaties die voortkomen uit het feit dat de waan van de dag regeert. Ondernemers zijn niet meer bewust bezig met hun doelen en reageren alleen nog op situaties die vaak ad hoc bij hun binnen komen. Wil je echter succesvol zijn met jouw bedrijf dan moet de knop toch echt om. Maar wat moet dan anders?

Het is net autorijden

Stel, je gaat morgen met je gezin op vakantie. De kans op een succesvolle autorit neemt toe wanneer bepaalde zaken duidelijk zijn. Je moet weten waar je naar toe wilt (bestemming) en hoe jij er moet komen (routeomschrijving). De auto verkeert in uitstekende staat (heeft altijd zijn beurt gehad) en jij bent een ervaren bestuurder. Wanneer je wilt rusten, neemt jouw partner probleemloos het stuur over. Want ook jouw partner is op de hoogte van de vakantieplannen. En de kinderen? Die weten dat zij de chauffeur zoveel mogelijk met rust moeten laten.
Terug naar de ondernemer waar de waan van de dag regeert. Vaak wordt dit veroorzaakt door een gebrekkige organisatie (de bestemming is niet bij iedereen bekend, de routeomschrijving klopt niet, de auto krijgt kuren, de chauffeur wordt afgeleid) of een onduidelijke taakverdeling (de partner moet onverwachts rijden, de kinderen weten niet dat zij de chauffeur met rust moeten laten, de auto heeft zijn beurt niet gehad). Dit kan voorkomen worden door het hebben van een plan! Succesvolle ondernemers hebben een visie en neemt daar iedereen in mee! De organisatie is ‘fit’ en alle neuzen staan dezelfde kant op.

Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je werkelijk overal (Albert Einstein)

Binnen ons kantoor streven wij ernaar dat alle ondernemers in Nederland een winstgevend bedrijf hebben. Dat is ons doel, onze stip op de horizon, onze droom. Hieraan zijn ook onze missie en visie gekoppeld! Ambitieus? Zeer zeker, maar dat moeten dromen ook zijn! Haalbaar? Allicht niet, maar het geeft ons wel focus, een doel waaraan wij ons elke dag aan spiegelen.
Wat is jouw droom? Waarom doe je wat je doet, met andere woorden, wat is jouw missie? En waar wil je naartoe met je onderneming (wat is jouw visie).

Economische motor

Een droom is mooi, maar het brengt vaak geen geld in het laatje. Daarom is het belangrijk om een ultieme doel op te gaan stellen. Continuïteit van het bedrijf is namelijk niet mogelijk zonder een positieve cashflow of winst. Een droom waarbij de economische motor ontbreekt is in ondernemersland het najagen niet waard!
Het is in deze fase belangrijk om jouw strategie in 1 simpele zin te formuleren. Het is als het ware het kernproces waarmee jij je geld gaat verdienen, de belangrijkste hefboom in het verdienmodel! Koppel er ook een deadline aan vast. Daarmee blijft het niet bij dromen, maar wordt het een doel op zich! Inspiratie nodig? Ons ultieme doel is het behalen van een goede rentabiliteit door het continu leveren van toegevoegde waarde aan ondernemers in Nederland!

Maak het concreet!

Om het ultieme doel waar te kunnen maken moeten er keuzes gemaakt gaan worden. Andere (sub) doelstellingen zullen behaald moeten gaan worden om uiteindelijk het ultieme te kunnen bereiken. Hieronder volgt een opsomming van belangrijke vragen die jij jezelf kunt gaan stellen. En, ook belangrijk, hoe bepaalde keuzes meetbaar gemaakt kunnen worden door het opstellen van de juiste KPI’s. Het geeft hierdoor niet alleen richting aan het geheel, maar ook handvaten om dingen te bereiken.

Wat is jouw onderscheidend vermogen? Wie ben je echt, wat maakt jou anders dan de concurrentie. Ben je een prijsvechter? Productleider? Of ga je toch voor de intimiteit met jouw klanten? Kies je voor het laatste dan zijn bijvoorbeeld klantloyaliteit en klanttevredenheid goede KPI’s!

Wie is jouw ideale klant? Stel, je hebt morgenvroeg een koffieafspraak met jouw meest ideale klant. Wie wil jij dan dat er tegenover jou zit? Hoeveel van dit soort klanten heb jij al in jouw portefeuille? Pas voor de komende periode een klantsegmentatie toe en stel als doel een omzetgroei van 10% in jouw meest ideale klantensegment!

Klantprobleem? Klanten verwachten niet dat je perfect bent. Ze verwachten dat je dingen die verkeerd gaan oplost! Ze hebben een probleem en jij moet dit op gaan lossen. Maar wat is het probleem? En welke oplossing bied jij hen aan? Meetbaar maken? Breng in kaart hoe vaak jij faalt in het oplossen van het probleem van jouw klanten en ga voor een reducering hiervan!

Ambitie voor het komende jaar? Het ultieme doel bevat als het goed is een economische motor? Deze moet voorzien worden van de nodige brandstof. Daar dient dit doel voor! Je wilt een goede rentabiliteit realiseren door middel van groei? Stel dan een groeistrategie op waarin staat hoe je dit gaat bewerkstelligen. Omzet(groei), marktaandeel zijn voorbeelden die kunnen dienen als groei KPI’s.

Obstakels

Er zijn ontzettend veel obstakels denkbaar die het proces naar een succesvolle onderneming kunnen gaan verstoren. Obstakels die leiden tot een terugval waarin de waan van de dag weer regeert. Voorbeelden daarvan is het niet weten hoe jij er momenteel voorstaat, niet weten wat de gevolgen van de ondernomen acties zijn, niet weten of jij moet bijsturen en niet weten hoe jij tot bepaalde dingen moet komen! Dit kan voorkomen worden door het fundament op orde te hebben. Het hebben van een juiste administratie is een must!

Wil je weten hoe? Neem dan contact met ons op!

Meer weten? Vraag het Wouter!

Allround adviseur
  • Groeiadviseur
  • Sparringspartner
  • Belastingadvies
Afspraak maken met Wouter

Deel dit bericht op social media:

< Naar het nieuwsoverzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Laat je bedrijf groeien door onze wekelijkse tips.

Weten wat Rikst kan betekenen voor jouw bedrijf?

Bel ons 088 - 520 60 00
Wouter Cruiming, Allround adviseur

Haal Rikst aan boord!