blog

Hoe houd je grip op het ondernemen?

Druk, heel erg druk. Vraag een ondernemer hoe het gaat en het meest gehoorde antwoord is druk! En met wat? Voornamelijk met de dagelijkse werkzaamheden en het blussen van interne brandjes. Maar ze werken niet aan hun bedrijf. Ze hebben geen grip op het ondernemen en daardoor niet aan het ondernemen, simpelweg omdat ze er niet aan toe komen! Dit zou echter wel moeten. Waarom? Omdat het de reden is waarom ze voor zichzelf zijn begonnen. Maar hoe houd je grip op het ondernemen? Daar lees je in dit blog meer over.

Intro

Soms loop je zomaar iemand tegen het lijf en die zegt dan dingen dat nog dagen in je hoofd blijft spoken. Je weet gelijk al, hier moet ik iets mee… Maar wat dan?
Dit overkwam mij een tijd geleden tijdens een informatieve sessie met ondernemers van een lokale ondernemersvereniging. Alvorens ik ga verklappen wat er destijds in mijn hoofd bleef spoken, lijkt het mij verstandig om wat achtergrondinformatie prijs te gaan geven.
In het verleden heb ik mij onder andere bezig gehouden met het financieren van ondernemers. Enkele her-financieringen daargelaten, betrof het voornamelijk (her)investeringsprojecten. Ondernemers die wilden gaan groeien of start ups met de uiteindelijke doelstelling om te gaan groeien. Een gevolg hiervan kan zijn dat je er onbewust vanuit gaat dat ondernemen synoniem staat voor het willen groeien.

Wakker liggen van een goed lopende onderneming

Iedereen heeft weleens last van een slechte nachtrust. Vaak blijft het gelukkig maar bij ene nacht. Er zijn echter groepen mensen die structureel ergens van wakker liggen. Vaak schaart men ondernemers onder één van deze groepen. Veel ondernemers liggen ’s nachts vaak te piekeren. Onderliggende oorzaken zijn hier erg divers. Maar het heeft vaak te maken met de onderneming die zij runnen. En hiermee kom ik tot hetgeen die ene ondernemer tegen mij zei:

“Ik heb een bedrijf dat een constante groei doormaakt. Ik ben op een punt beland dat ik mijn noodzakelijke investeringen zelf kan bekostigen. Het vergaren van een goed inkomen is voor mij al jarenlang geen probleem meer. Maar hoe kan het dat ik ongelukkig ben en dat ik het liefste stop met mijn onderneming?

Drijfveren voor een ondernemer

Om dit beter te kunnen begrijpen moet je weten wat voor een gemiddelde ondernemer de drijfveren zijn (geweest). Wat motiveert een ondernemer? Waarom wil hij de risico’s wat het ondernemen met zich meebrengt dragen? En wat frustreert een ondernemer? Waar loopt hij zoal tegenaan? Er zijn veel onderzoeken gedaan naar deze vraagstelling. Wat blijkt? Geld en groei zijn belangrijk, maar niet het belangrijkste! Toegegeven, wanneer het inkomen onder druk staat dan stijgt dit probleem stipt naar de bovenste positie.

De meest gehoorde motieven zijn echter onafhankelijk en zelfstandig bezig zijn en het doen van leuk werk. Deze zaken kunnen echter vrij snel onder druk komen te staan. Groei werkt daarbij als een katalysator. De Amerikaanse auteur en groeigoeroe Verne Harnish spreekt over een groei paradox. Als ondernemer denk je al gauw dat alles makkelijker zou moeten worden naarmate je bedrijf groeit. Alleen is dit niet zo. Alles wordt alleen nog maar moeilijker. Omdat de hoeveelheid relaties bij groei (denk alleen maar aan het aannemen van meer personeel) toe zal nemen, leidt dit tot een exceptionele toename van de complexiteit.

Waar loopt een ondernemer tegen aan?

Veel gehoorde dilemma’s waar ondernemers mee worstelen zijn bijvoorbeeld:

  • Focus op bestaande of nieuwe klanten;
  • Actie ondernemen m.b.t. mijn personeel;
  • Houden aan een visie of leven met de dag;
  • Tijd vrij maken of alleen als ik tijd over heb?
  • Wel of niet investeren?

Bovenstaande dilemma’s kunnen eigenlijk worden samengevat in twee woorden: focus en grip. Ondernemers zonder focus kunnen niet eenvoudig beslissingen nemen. Ze weten namelijk niet waar ze naartoe willen en op welke manier dat het beste kan worden bereikt. En de beste manier kan alleen in stand worden gehouden wanneer ze grip op hun onderneming hebben en houden.

Nu we dit weten, is de volgende stap hoe we een situatie kunnen creëren waarbij focus en grip de boventoon voeren binnen de onderneming. Dit zal aan bod komen in het tweede deel van deze blog. Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.

Meer weten? Vraag het Wouter!

Allround adviseur
  • Groeiadviseur
  • Sparringspartner
  • Belastingadvies
Afspraak maken met Wouter

Deel dit bericht op social media:

< Naar het nieuwsoverzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Laat je bedrijf groeien door onze wekelijkse tips.

Haal Rikst aan boord!