blog

Hoe houd je grip op het ondernemen (deel 2)

Veel bedrijven overleven de eerste 5 jaren niet. De redenen waarom ze failliet gaan of stoppen zijn divers. Een tweetal valkuilen komen echter angstvallig vaak voor: slecht management en geen visie! Ofwel niet weten waar je naar toe wilt en hoe je zaken gedaan kunt krijgen. Belangrijk hierin is om grip te houden op het ondernemen. Maar hoe houd je grip op het ondernemen?

Intro

Zelfstandig, onafhankelijk en het doen van leuk werk zijn veel gehoorde motieven waarom men kiest voor het ondernemerschap. Al gauw kunnen deze motieven onder druk komen te staan. Het ondernemen brengt complexiteit met zich mee dat, naarmate een bedrijf verder groeit, alleen maar zal toenemen. Grip houden op het ondernemen is daarom erg belangrijk In het eerste deel van mijn blog hebben we hier reeds uitvoerig bij stil gestaan. Veel ondernemers verliezen de grip en de focus en hierdoor worden beslissingen ad hoc of helemaal niet genomen.

Focus en grip

Maar hoe creëren we een onderneming waarbij grip en focus de boventoon gaan voeren? Hoe kun je ervoor zorgen dat je als ondernemer in ‘control’ blijft? Hiervoor gaan we even weer terug naar mijn praktijkvoorbeeld.

“Ik ben voor mijzelf begonnen omdat ik de overtuiging had dat ik het beter kon dan mijn baas. De manier hoe ik met mijn klanten omging en het niveau wat ik altijd nastreefde stond in schril contrast met hetgeen mijn werkgever voor ogen had. Toch waren de klanten erg tevreden omdat ze zaken met mij deden. Nu ik eigen baas ben merk ik dat mijn personeel niet het niveau aantikt wat ik wil. Mijn dagelijkse bezigheden bestaan voornamelijk uit brandjes blussen; planning, bijsturen van personeel en afhandelen van klachten. Dit was niet wat ik voor ogen had toen ik ondernemer werd.”

Toegegeven, als ondernemer moet je een duizendpoot zijn en het aansturen van personeel hoort daar nu eenmaal bij. Het kan echter een stuk eenvoudiger wanneer je grip en focus aanbrengt in je dagelijkse bezigheden. Allicht heel zwart wit, maar het niet aannemen van personeel en echt kiezen voor een zelfstandig ondernemerschap is ook een focus!

Een goede bedrijfsvoering

Maar even terug naar de kern van het verhaal. Hoe creëren we nu een onderneming waarbij constante focus aanwezig is en grip op de situatie blijft bestaan, ook bij groei? Zelfs bij groei! Door een goede bedrijfsvoering! In de kern bestaat een goede bedrijfsvoering uit een strategie dat werkt en een administratie dat ondersteunt.

Strategie

Bij het bepalen van de juiste strategie beperk ik mij in deze blog alleen maar tot de kern. Belangrijk hierbij is dat er een stip op de horizon is. Weten waar je naartoe wilt en hoe je daar het beste kunt komen. Deze stip moet gebaseerd zijn op iets wat je heel goed kunt, wat je ontzettend leuk vindt om te doen en wat ook nog eens toegevoegde waarde heeft voor de door jou uitgekozen klanten. Geld verdienen blijft natuurlijk belangrijk.

Bij een goed gekozen strategie weet je ook welke relaties je om je heen moet verzamelen. en nog belangrijker, met wie je een relatie wilt opbouwen. Ze moeten namelijk passen bij hetgeen jij wilt.
Bij het bepalen van een strategie denkt men al gauw aan de lange termijn. Korte en middellange termijn zijn echter minsten zo belangrijk. Ze houden je op koers en, mits gevoed door de juiste informatie, geven aan wanneer bijsturing noodzakelijk is. Belangrijke bronnen hierbij zijn je werknemers en je klanten. De strategie moet in je dagelijkse DNA zitten. En niet alleen bij jou als ondernemer, maar bij iedereen die je om je heen verzamelt.

De boekhouding

Eén van de belangrijkste verantwoordelijkheden van ondernemers is het voorspellen van de toekomst. Het is de fundering van je strategie! Om dit op een juiste manier te kunnen doen, heb je realtime gegevens nodig. De boekhouding speelt hierin een cruciale rol. Om de juiste koers te kunnen bepalen, moet de boekhouding jou voorzien van de nodige gegevens. Op die manier kun je makkelijker trends analyseren en hierop anticiperen. Welke klanten zijn het waard om in te investeren? Reeds genomen beslissingen kun je beter screenen. Wordt de verwachte Return on Investment daadwerkelijk waargemaakt? Daarnaast is het inzetten van relevante KPI’s een stuk eenvoudiger geworden. Met dit laatste kun je bijvoorbeeld je personeel ter verantwoording roepen.

Wat hield de ondernemer ook alweer wakker?

Een consistente strategie in combinatie met de juiste administratie zorgt voor focus en grip. Laten we de dilema’s uit deel 1 er eens bij halen:

Focus op bestaande of nieuwe klanten: werknemers die passen bij jouw strategie en die worden beoordeeld door een juiste sturingsmechanisme zullen prima in staat zijn om zich bezig te houden met de bestaande portefeuille. Als ondernemer kun jij je focus verleggen naar eventuele nieuwe klanten.

Moet ik wel of niet actie ondernemen met betrekking tot mijn personeel: middels het kiezen van de juiste KPI’s kunnen werknemers makkelijker ter verantwoording worden geroepen. Het aannemen van nieuw personeel wordt ook vereenvoudigd. Ze moeten passen binnen jouw strategische DNA.

Houden aan een visie of leef met de dag: het blussen van interne brandjes zullen aanzienlijk minder worden. De verwachtingen zijn duidelijk en op tijd bijsturing is mogelijk.

Tijd vrij maken of alleen als ik tijd over heb: het bedrijf werkt uit zichzelf en voor zichzelf. Het maken van een planning wordt een stuk eenvoudiger omdat iedereen weet wat er van hem verwacht wordt.

Wel of niet investeren: Past het binnen je strategie? En ziet de Return on Investment er goed uit? En is je cashpositie op orde, ook met de nieuwe investering? Dan is het de overweging waard!

Mocht je nog steeds wakker liggen? Neem dan gerust contact met ons op. En anders “slaap lekker!”

Meer weten? Vraag het Wouter!

Allround adviseur
  • Groeiadviseur
  • Sparringspartner
  • Belastingadvies
Afspraak maken met Wouter

Deel dit bericht op social media:

< Naar het nieuwsoverzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Laat je bedrijf groeien door onze wekelijkse tips.

Weten wat Rikst kan betekenen voor jouw bedrijf?

Bel ons 088 - 520 60 00
Wouter Cruiming, Allround adviseur

Haal Rikst aan boord!