blog

Kosten besparen bedrijf: meer dan 40 bespaartips voor jou en jouw onderneming

Kosten besparen als bedrijf? In onze whitepaper vind je meer dan 40 bespaartips. Eén voor één tips die er echt toe doen om als ondernemer te besparen. En ook vanuit meerdere perspectieven bekeken. Welke rol past past bij jou? Ben je een zelfstandige zonder personeel of ben je een directeur-grootaandeelhouder met 20 werknemers? Voor elke rol binnen het bedrijf worden tips om kosten te besparen weggegeven die relevant zijn voor jou en jouw onderneming. Tips waarmee je serieus geld kunt besparen.

In 2020 is er op juridisch, financieel en fiscaal gebied veel veranderd. Belangrijk is dan om als ondernemer te weten wat je moet doen en hoe je moet handelen. En het liefst in duidelijke taal die voor iedereen begrijpelijk is. In deze blog geven wij 5 bespaartips gratis weg. Wil je ze allemaal? Klik dan hier en vraag de whitepaper om kosten te besparen als bedrijf gratis aan!

Tip voor de boekhouding: Houd je voorraden bij om kosten te besparen

Het hebben van (grote) voorraden brengt risico’s met zich mee. Producten kunnen incourant worden, raken beschadigd of verdwijnen simpelweg. Daarnaast heeft een oplopende voorraad een negatieve invloed op je liquiditeit. Het consequent tellen van je voorraad levert belangrijke inzichten op. Je kunt bijvoorbeeld beter de afzonderlijke producten beoordelen op hun prestaties. Indien de werkelijke waarde van je voorraad afwijkt van de zogenaamde balanswaarde, dan moet je corrigeren. Een negatieve correctie boek je als kosten op de winst- en verliesrekening. Het gevolg is dat de winst wordt verlaagd en je dus minder belasting gaat betalen.

Tip voor de ondernemer: een onjuiste sectorcode heeft financiële gevolgen

Wanneer jij een onderneming gaat starten, moet jij je inschrijven in het Handelsregister. Hierbij krijgt jouw onderneming één of meerdere SBI-codes. Dit is afhankelijk van de activiteiten die binnen jouw onderneming verricht zullen worden.

Het lijkt een formaliteit, maar dit kan verstrekkende gevolgen hebben indien dit niet juist wordt doorgevoerd. Een goede SBI-code is van belang voor de berekening van sector-afhankelijke premies en de bepaling van de bedrijfstakpensioenfonds. Er kunnen financiële consequenties ontstaan wanneer achteraf blijkt dat jouw onderneming verkeerd is ingedeeld.

Tip voor de ondernemer: Laat je partner meewerken en bespaar hiermee kosten

Het laten meewerken van je partner kan fiscaal gezien voordelig voor jou uitpakken. Let echter wel op in welke hoedanigheid je dit laat doen. Er zijn namelijk meerdere opties denkbaar: meewerkaftrek, partnervergoeding, partner in loondienst of de partner wordt mede-eigenaar.

Welke optie voor jou, je partner en jouw bedrijf het meest voordelig is, hangt af van de volgende factoren:

  • Hoogte van de winst;
  • Aantal uren dat je partner meewerkt in het bedrijf;
  • Aard van de werkzaamheden;
  • Hoogte van de vergoeding of het loon dat je aan je partner wilt geven;
  • De soort rechtsvorm.

Laat je hierin goed adviseren, alvorens je een keuze gaat maken. Het kan jouw bedrijf kosten besparen.

Bespaartip voor de dga: Pensioen in eigen beheer afgekocht? Denk aan middeling

Is jouw inkomen uit werk en woning in de afgelopen drie kalenderjaren erg wisselend geweest? Dan is de kans aanwezig dat je meer belasting hebt betaald dan wanneer datzelfde inkomen gelijkmatig over de jaren verdeeld wordt. Heb je als DGA een pensioen in eigen beheer gehad? En heb je destijds besloten om deze af te laten kopen? Let dan op! Bij een afkoop van jouw pensioen in eigen beheer kan middeling van jouw inkomsten allicht voordelig voor je uitpakken.

Bespaartip voor de werkgever: Maak gebruik van de WKR

De werkkostenregeling, ofwel de WKR, is verplicht voor alle werkgevers. Maak hier als ondernemer optimaal gebruik van. Met de WKR kun je namelijk een deel van het totale fiscale loon (de vrije ruimte) besteden aan onbelaste vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen voor jouw werknemers. Over het bedrag dat binnen de vrije ruimte valt, betaal je geen loonbelasting. Daarnaast zijn er zaken die je onbelast kunt verstrekken aan je werknemers en dat niet ten koste gaat van de vrije ruimte.

Let op: de vrije ruimte voor de eerste € 400.000,- van de fiscale loonsom per werkgever is eenmalig en tijdelijk verhoogd van 1,7% naar 3% voor het jaar 2020. Met ingang van 2021 bedraagt de vrije ruimte voor de WKR per inhoudingsplichtige 1,7% van de fiscale loonsom tot en met € 400.000,- plus 1,18% van het restant van die loonsom.

Wil je nog meer bespaartips?

Wil je weten of je nog meer geld en kosten kunt besparen op fiscaal gebied? Of wil je bijvoorbeeld weten hoe je door middel van subsidies jouw investeringen kunt drukken? Vraag dan gratis en geheel vrijblijvend onze whitepaper aan. Hierin vind je meer dan 40 bespaartips en manieren om als bedrijf kosten te besparen in terug.

Meer weten? Vraag het Wouter!

Allround adviseur
  • Groeiadviseur
  • Sparringspartner
  • Belastingadvies
Afspraak maken met Wouter

Deel dit bericht op social media:

< Naar het nieuwsoverzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Laat je bedrijf groeien door onze wekelijkse tips.

Haal Rikst aan boord!