Blog

Miss Yuki en de coronacrisis

In maart vorig jaar werd de vijfde editie van het Yuki gala gehouden. Tijdens deze avond werd Sandra Mallee-Robben uitgeroepen tot Miss Yuki. Enkele dagen later werd vanwege de opkomst van het coronavirus de eerste lockdown aangekondigd. Hoe heeft zij dit ervaren? Op welke manier heeft ze gedurende de coronacrisis invulling kunnen geven aan de titel Miss Yuki? En welke rol heeft de software van Visma | Yuki gespeeld gedurende de crisis?

Het winnen van de Miss Yuki award. Had je het verwacht?

Nee, ik ging zonder verwachtingen richting het Yuki gala. Maar vlak voor de bekendmaking ging het over moeder overste en ja, toen kreeg ik wel een vermoeden. Ik zie het als een eer, niet alleen voor mezelf, maar voor het hele team. Het is een stuk waardering die we vanuit Visma | Yuki krijgen voor het op een juiste manier uitdragen van hun product.

"Ik zie het als een eer. Niet alleen voor mezelf, maar voor het hele team"

Vrij snel na de prijsuitreiking kwam de coronacrisis. Was het voor Rikst Accountants een grote omschakeling?

Ja en nee. We werken al voornamelijk digitaal, ook richting de ondernemer. Dus die stap was vrij makkelijk te zetten; inrichten van een thuiswerkplek en weer met z'n allen aan de slag.

Maar het volledig thuiswerken was natuurlijk wel nieuw voor ons. online vergaderen via Teams en virtuele teamuitjes via Zoom. Het was in het begin voornamelijk een leerproces. Wat werkt wel en wat werkt niet. Het behouden van een teamgevoel was hierbij toch wel een uitdaging, maar ik vind dat we hier toch met z'n allen een goede invulling aan hebben kunnen geven. Ik ben wel blij dat we dat soort dingen straks weer op een normale manier kunnen gaan doen.

Op wat voor manieren heb je de ondernemers gedurende de crisis kunnen ondersteunen?

Gedurende de eerste lockdown waren er veel zorgen. Dit kwam ook grotendeels door de onzekerheid. Er was zelfs sprake van wat paniek bij sommige klanten. Die zagen hun bedrijf of pensioen in rook opgaan. Achteraf viel het gelukkig wel mee. Het was in die periode voornamelijk een luisterend oor bieden en meedenken met de ondernemer. Goed op de hoogte blijven van de steunmaatregelen en de situaties waarin de klanten verkeren. En op basis daarvan de juiste adviezen geven.

Nu het allemaal weer wat beter gaat, helpen we de ondernemers nu vooral met het aanvragen van steun. Waar hebben ze recht op? En hoe zit het met terugbetalen? Daarnaast gaan we samen met de ondernemer weer naar de toekomst kijken.

Hoe hebben ondernemers de ondersteuning ervaren?

We krijgen eigenlijk alleen maar positieve reacties. En dat het meedenken met de ondernemer echt heeft geholpen. Het gaf klanten rust en inzicht, ook in de wirwar aan steunmaatregelen.

Grote delen van de crisis stonden in het teken van de lockdowns. Het contact met zowel collega's als klanten verloopt dan anders. Hoe heb je dat probleem kunnen ondervangen?

Ik heb het digitale werken als werkbaar ervaren, maar het is niet ideaal. Alles via Zoom of Teams en niet even bij een klant langsgaan of aansluiten bij netwerkclubjes. Het niet zien van collega's vond ik ook erg, ben graag onder de mensen.

Maar wat ik al zei, het is werkbaar. We hebben gelijk vaste meetings ingepland, de teamleiders beginnen telkens met een dagstart. Zodoende bleef de communicatie binnen het team op niveau. En de software waarmee wij werken heeft ons hierin absoluut ondersteund. We konden gewoon doorgaan met het verlenen van onze diensten.

Welke rol heeft de software van Visma | Yuki kunnen spelen gedurende de crisis?

Door het werken met Yuki zijn klanten gewend om digitaal te werken. De administratie liep gewoon door, dus dat was ontzettend fijn. Op afstand kon alles gewoon doorgaan, ondernemers hoefden we niet om te scholen. Het zat als het ware reeds in hun systeem. En dat heeft niet alleen de klant, maar zeker ook ons ontzettend geholpen. Daarom konden we ook zo snel schakelen richting het thuiswerken.

"Als ondernemer moet je de administratie ook op orde hebben, wil je kunnen bepalen welke kant je op wilt gaan met je bedrijf. Zonder een juiste administratie kan een ondernemer niet sturen"

Rikst! De accountant achter de ondernemer met ambities. Welke rol speelt software in het waarmaken van deze belofte?

De software biedt ons hierin veel ondersteuning. De administratie is de basis van onze dienstverlening. Als ondernemer moet je de administratie ook op orde hebben, wil je kunnen bepalen welke kant je op wilt gaan met je bedrijf. Zonder een juiste administratie kan een ondernemer niet sturen. Je moet in dat proces de cijfers wel kunnen begrijpen. Daarmee helpen wij de klant. Het pakket van Visma | Yuki faciliteert ons (wij en de ondernemer) hierin. En datzelfde geldt foor de andere softwarepakketten waarmee wij werken. Denk hierbij aan Nmbrs voor de salarisadministratie en Visma | Comandi voor de dashboarding.

"Een mooi moment om onze dienstverlening en samenwerking met Yuki te promoten. Dat is ontzettend leuk om te zien"

Hoe heb je de titel van Miss Yuki (en de coronacrisis) mogen ervaren?

Binnen Rikst Accountants waren we van plan om veel ruchtbaarheid aan te titel te gaan geven. Toen kwam echter de coronacrisis. We vonden het niet het juiste moment om er dan iets mee te gaan doen. Maar toch vragen mensen ernaar, het leidt dan ook vaak tot leuke gesprekken. Een mooi moment om onze dienstverlening en samenwerking met Yuki te promoten. Dat is ontzettend leuk om te zien.

Vragen?

Heb je vragen? Of ben je benieuwd wat wij voor jou en jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

Meer weten? Vraag het Sandra!

Miss Yuki 2020
  • Accountancy
  • Sparringspartner
  • Fiscaliteiten
Afspraak maken met Sandra

Deel dit bericht op social media:

< Naar het nieuwsoverzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Laat je bedrijf groeien door onze wekelijkse tips.

Haal Rikst aan boord!