blog

Ondernemers met een visie doen het beter

Intro

Type in Google “gebrek aan visie” en je krijgt vele voorbeelden die zich in de praktijk voordeden en hebben geleid tot problemen of nog erger, faillissement! Wanneer een gebrek aan visie ter sprake komt, is het vaak al te laat. Zonde! En absoluut niet nodig! Hoe zit dat bij jou?

Gebrek aan visie

Ook jij bent ooit jouw bedrijf gestart met een briljant idee, een droom, een topproduct. Er is vraag naar en de zaken lopen goed. Maar de wereld om ons heen verandert met de minuut. Ondernemers met veel aanpassingsvermogen en die handig inspelen op de toekomst zullen gaan floreren. De bedrijfsvisie moet met de tijd meegaan, ook die van jou! Met name in goede tijden wordt dit nog wel eens vergeten. Zolang de resultaten goed zijn, is het niet zo erg. Toch?

Wanneer het allemaal bergafwaarts gaat, wordt de visie vaak niet bijgesteld (of is het zelfs te laat hiervoor). De waan van de dag regeert en de ondernemer gedraagt zich als een kip zonder kop. De gevolgen laten zich raden. Gelukkig zijn er signalen waaraan een gebrek aan visie is te herkennen.

Help, ik heb geen visie!

Indien je geen visie hebt, regeert hoogstwaarschijnlijk de waan van de dag. Je hebt het erg druk (maar je weet niet echt met wat), bent praktisch ingesteld en weet niet echt wat de dag van morgen gaat brengen. Op gebied van financiën zijn onderstaande voorbeelden dan allicht herkenbaar voor jou:

– De stand van de betaalrekening bepaalt of er geïnvesteerd wordt;
– Geen inzicht in de liquiditeiten;
– De winst- en verliesrekening zegt jou weinig;
– De kosten zijn veel te hoog;
– Wat er onder aan de streep overblijft, is jouw salaris;
– Er wordt veel geïnvesteerd in Marketing, maar of het werkt?
– Winst staat gelijk aan een goed gevoel. Verlies is grote paniek.
– Hoe meer omzet, hoe beter;
– Brutomarge? Geen idee.

Geen visie is ook een visie. Dat klopt. Veel ondernemers doen gewoon dagelijks hun ding en weten toch te overleven in een hectische omgeving waarin zij verkeren. En toch doen zij zichzelf daarmee te kort. Betere resultaten lijken samen te hangen met een sterke visie. Het geeft richting, het brengt focus aan en bindt medewerkers en klanten. Het onderscheidt jou van de rest.

Bij het begin beginnen

Stephen Covey, auteur van onder andere de bestseller De 7 eigenschappen van effectief leiderschap, zei eens: “Begin with the end in mind”. Waarom ben je ondernemer geworden? Wat zijn jouw doelen en hoe wil jij ze gaan bereiken. Neem vervolgens een moment om de markt te analyseren waarin jouw bedrijf zich begeeft. Welke ontwikkelingen zijn er gaande? Wat zijn de kansen? Wat zijn de bedreigingen? Hoe onderscheid ik mij van de rest en blijven klanten voor mijn diensten betalen?
Jouw idee verdient een goede strategie, een doordacht business plan en een heldere visie. Een handig instrument is de Business Canvas Model. Middels dit model kun je onder andere komen tot een waarde-propositie van jouw bedrijf en een heldere strategie om onderscheidend te blijven.

Ga aan de slag!

Heb je hier geen ervaring mee? Laat je hierin dan goed adviseren. Jouw bedrijf verdient het! Neem voor advies contact met ons op!

Meer weten? Vraag het Silvy!

Accountant
  • Accountancy
  • Belastingadvies
  • Financieel advies
Afspraak maken met Silvy

Deel dit bericht op social media:

< Naar het nieuwsoverzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Laat je bedrijf groeien door onze wekelijkse tips.

Haal Rikst aan boord!